Jeep onthult 2022 Grand Cherokee, eerste elektrische 4xe

De Jeep Grand Cherokee uit 2022 zal in het vierde kwartaal van 2021 bij de dealers in Noord-Amerika aankomen. De nieuwe 4xe komt begin 2022 en later in het jaar op de wereldwijde markten.

Foto met dank aan Jeep/Stellantis

Op 29 september, introduceerde Jeep de nieuwe 2022 Grand Cherokee, inclusief de eerste geëlektrificeerde Grand Cherokee 4xe en het nieuwe Trailhawk offroad-model.

Jeep zegt dat deze Grand Cherokee een geheel nieuwe architectuur, een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn, exterieurdesign en interieurkenmerken met “first-to-market technologieën in het wereldwijde full-size SUV-segment” brengt.

“De Jeep Grand Cherokee is ons wereldwijde vlaggenschip en zal het merk Jeep leiden naar een nieuw tijdperk van eersteklas verfijning, innovatieve technologie, geavanceerde 4×4-capaciteiten en elektrificatie”, aldus Christian Meunier, CEO van het merk Jeep.

De nieuwste iteratievoertuigen zijn uitgerust met Uconnect 5, een voorpassagiersscherm en Amazon Fire TV, HD-entertainmentsysteem op de achterbank, Active Driving Assist, 360-graden surroundweergave en nachtzichtcamera’s, onafhankelijke voor- en achtervering en Quadra-Lift luchtvering met elektronische semi-actieve demping.

De voor 4×4 geschikte nieuwe Trailhawk 4xe heeft een ontkoppeling van de stabilisatorstang die zorgt voor een betere articulatie en tractie over rotsen en ruw terrein. Jeep zegt dat de Trailhawk de Rubicon Trail volledig elektrisch heeft veroverd.

Binnenin, vind 144,6 cu. ft. van het totale passagiersvolume in het interieur (+4,1 cu. ft. ten opzichte van eerdere modellen) en 37,7 cu. ft. laadruimte (+1,4 cu. ft.).

De OEM zegt dat de nieuwe carrosseriestijl de prestaties, veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig verbetert, terwijl het gewicht, het geluid, de trillingen en de hardheid van het voertuig aanzienlijk worden verminderd, maar de veiligheid, het comfort en het gemak van de passagiers worden vergroot.

De eerste Grand Cherokee 4xe

De nieuwe 2022 Grand Cherokee 4xe is de eerste Grand Cherokee die een plug-in hybride (PHEV) variant aanbiedt. De introductie ervan maakt deel uit van de missie van het merk Jeep: ‘zero emissievrijheid’.

De 4xe plug-in hybride technologie omvat:

  • Naar schatting 25 mijl (40 km) volledig elektrisch bereik en 57 mpge
  • 375 pk en 637 Nm (470 lb.-ft.) koppel
  • Quadra Trac II 4×4-systeem met tussenbak met twee snelheden en een overbrengingsverhouding van 2,72:1 voor lage gearing
  • 47,4:1 crawl-ratio
  • 2.720 kg (6.000 lbs) 4xe max. trekvermogen

“De bestuurder van de Jeep Grand Cherokee 4xe kan zijn hybride aandrijflijn aanpassen aan elke rit, van dagelijks woon-werkverkeer in puur elektrische modus tot lange roadtrips zonder actieradius”, zei Meunier. “Dit is weer een belangrijke stap in de richting van het bereiken van onze wereldwijde visie van emissievrije vrijheid. Tegen 2025 zijn we van plan om in elk SUV-segment een volledig elektrische Jeep aan te bieden.”

Verkrijgbaar in de Grand Cherokee Limited, Trailhawk, Overland, Summit en Summit Reserve, het 4xe-voortstuwingssysteem combineert twee elektromotoren, een 400-volt batterijpakket, 2,0-liter viercilinder turbomotor en TorqueFlite achttraps automatische transmissie voor maximale efficiëntie en capaciteit.

Over het algemeen heeft het 4xe-systeem een ​​400-volt, 17 kWh EV-batterij. De accu’s en bedieningselementen worden onder het voertuig gemonteerd, onder de vloer verpakt en beschermd door een reeks beschermplaten.

De voertuigen zijn uitgerust met Uconnect 5, evenals een trekkracht van 7.200 lbs en een beschikbare 5,7-liter V-8-motor.  - Foto met dank aan Jeep/Stellantis

De voertuigen zijn uitgerust met Uconnect 5, evenals een trekkracht van 7.200 lbs en een beschikbare 5,7-liter V-8-motor.

Foto met dank aan Jeep/Stellantis

4xe E Selec-modi

Met E Selec-modi kan de Jeep Grand Cherokee 4xe worden afgestemd op de gewenste hybride aandrijflijn, waarbij de bestuurder de a-modus selecteert via knoppen op het instrumentenpaneel:

  • Hybride: combineert het koppel van de elektromotor en de benzinemotor. De aandrijflijn optimaliseert het batterij- en motorvermogen om de beste combinatie van brandstofefficiëntie en prestaties te leveren.
  • Elektrisch: Werkt alleen op emissieloos elektrisch vermogen totdat de batterij de minimale lading heeft bereikt of de bestuurder om meer koppel vraagt ​​(zoals wijd open gas), waardoor de motor wordt ingeschakeld.
  • eSave: geeft prioriteit aan de motor en bewaart de acculading voor later gebruik. De bestuurder kan tijdens eSave ook kiezen tussen Battery Save en Battery Charge via de Hybrid Electric Pages in het Uconnect 5-systeem.

Ongeacht de geselecteerde modus, werkt de Grand Cherokee 4xe als een hybride zodra de batterij de minimale laadstatus nadert.

Nieuw voor het modeljaar 2022 Jeep Grand Cherokee 4×4 is de ontkoppeling van de vooras. Zoals het persbericht uitlegt: Als het voertuig merkt dat de wegomstandigheden geen vierwielaandrijving vereisen, plaatst de ontkoppeling van de vooras de Grand Cherokee automatisch in tweewielaandrijving, waardoor de weerstand op de aandrijflijn wordt verminderd en het brandstofverbruik wordt verbeterd. De vierwielaandrijving wordt automatisch opnieuw ingeschakeld wanneer het voertuig voelt dat dit nodig is.

Jeep viert zijn 80e jaar en meer dan 7 miljoen aan wereldwijde verkopen voor de Grand Cherokee SUV.

De 2022 Grand Cherokee zal in het vierde kwartaal van 2021 in de Jeep-retailers in Noord-Amerika aankomen. De 4xe zal naar verwachting begin 2022 in Noord-Amerika aankomen en later dat jaar op de wereldmarkten.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Buurtbusdeglind
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart