Afgeleid rijden en strategieën om het te beteugelen lagen op tafel tijdens een rondetafelgesprek voor lichte wagenparkbeheerders op 21 september op de virtuele Vlootveiligheidservaring 2021. Panelleden waren onder meer Jim Liverseed, wagenparkbeheerder, Tennant Co.; Katie Franssen, vlootveiligheid, Roche Diagnostics; en Sharon Etherington, senior wagenparkbeheerder, Roche Diagnostics.
Grootste uitdagingen
Met een gemiddelde aandachtsspanne van ongeveer acht seconden – die sinds 2000 is gedaald van 15 seconden – hebben bestuurders het nodige gereedschap nodig om gefocust te blijven op de weg. Een veelvoorkomend denkproces onder chauffeurs is het “het zal mij nooit gebeuren”-syndroom, zei Franssen.
“Studies tonen aan dat 67% van de bestuurders het gevoel hebben dat ze risico lopen omdat een andere bestuurder werd afgeleid door technologie, maar slechts 25% zei dat hun eigen technologie anderen in gevaar brengt”, zei Etherington. “Chauffeurs moeten begrijpen dat het kan en zal gebeuren als je afgeleid blijft.”
De pandemie heeft bedrijven extra uitdagingen met zich meegebracht, waaronder omzetverlies, waardoor verkopers onder druk worden gezet om hun omzetdoelstellingen te halen. Sinds de economie weer is geopend, kunnen sommige wagenparken de veiligheid over het hoofd zien door geen gebruik te maken van de tools die ze tot hun beschikking hebben om voor hun klanten te leveren en inkomsten te genereren.
“Met vloten hebben we het over enkele duizenden ponden die zich met 70 mph verplaatsen, dus er is zeker een risicofactor die niet kan worden genegeerd, zelfs als je je best doet om te herstellen van de pandemie en resultaten te behalen,” zei Liverseed. Tennant Co. exploiteert 1.000 eenheden in Noord-Amerika, bestaande uit klasse 1 en 2 bestelwagens, pick-up trucks en lichte SUV’s.
Beleid inzake vlootveiligheid
Roche, dat ongeveer 1.600 auto’s in de VS heeft, staat zijn chauffeurs handsfree communicatie toe, maar raadt dit ten zeerste af. In plaats daarvan geeft Roche er de voorkeur aan om bedrijfsleiders te helpen bij het vinden van een andere technologische oplossing.
“In plaats van dat een servicemedewerker een sms stuurt over het volgende telefoontje, moedigen we ze aan om e-mails te sturen”, zegt Franssen. ze zitten achter het stuur. We hebben ons beleid geüpdatet met een puntensysteem om ervoor te zorgen dat onze vloot de veiligste chauffeurs heeft die mogelijk zijn.”
Etherington legt uit dat een puntensysteem alleen zo goed is als het leiderschap dat erin gelooft en begrijpt waarom het er überhaupt is.
“We willen niet alleen een relatie creëren tussen vlootoperaties en ons topleiderschap. “We willen elk niveau van bovenaf erbij betrekken, zodat onze boodschap consistent is en ze aan boord zijn bij onze proces-, beleids- en veiligheidstrainingen. Ons doel is dat onze chauffeurs elke nacht veilig thuiskomen.”
Etherington herinnerde zich een sterke kandidaat voor Roche’s verkoopteam, maar haar rijgeschiedenis voldeed niet aan de rijstandaard van het bedrijf. Vanwege het bedrijfsbeleid is ze buiten beschouwing gelaten. Liverseed zei dat Tennant een arbeidsaanbieding zou kunnen verlengen, maar met een proeftijd waarin die chauffeur de eerste maand zorgvuldig wordt gecontroleerd.
In het wagenparkveiligheidsbeleid van Liverseed, specifiek voor afgeleid rijden, wordt elk incident geregistreerd gedurende de duur van het dienstverband van de chauffeur bij het bedrijf. Hierdoor kan Liveverseed patronen herkennen en bepalen welke chauffeurs onveilig zijn.
“We begrijpen volledig de statistieken over hoeveel een auto-ongeluk het bedrijf gemiddeld kost, en ook hoeveel (een letselongeval) gemiddeld kost”, zei Liverseed.
Gebruik van telematica
Liverseed gebruikt telematica met zijn servicevloot uitsluitend voor corrigerend gedrag, en hij kiest standaarddrempels voor het ontvangen van meldingen.
“Je kunt ze bellen of terugbellen, maar ik wil niet elke keer een e-mail of sms ontvangen als een van mijn chauffeurs 1 mph over de snelheidslimiet rijdt”, zei hij. “Ik beperk mijn waarschuwingen tot alleen die waar ik actie op zou ondernemen. Zodra je waarschuwingen krijgt waar je geen actie op gaat ondernemen, worden ze allemaal te negeren en mis je er misschien een die flagrant is.”
De servicevloot van Tennant maakt gebruik van telematica, terwijl de verkoopvloot dat niet doet. Volgens Liverseed realiseert de servicevloot een lager aantal incidenten per miljoen mijl. Slechts ongeveer 1/3 van de ongevallen van zijn dienstvloot wordt als schuld beschouwd.
Liverseed vindt het een goed idee om de verkoopvloot te beheren, maar begrijpt de hindernissen met autoprivileges voor persoonlijk gebruik.
Naast telematica hanteert Tennant ook een scoresysteem voor veilig rijden dat direct gekoppeld is aan de financiële prikkel van de onderhoudsmonteur. Volgens Liverseed, wanneer iemand de cut voor een bepaalde maand of kwartaal mist, zullen ze waarschijnlijk vragen hoe ze kunnen verbeteren. Daarnaast maakt Tennant gebruik van continue MVR-monitoring.
Continue MVR-monitoring heeft resultaten opgeleverd, zei Liverseed, en ontdekte een bestuurder met een geschorst rijbewijs die mogelijk al maanden langer onderweg was met jaarlijkse monitoring.
Roche maakt ook gebruik van continue MVR-monitoring in combinatie met telematica, waarvan de laatste alleen wordt gebruikt voor degenen die volgens het bedrijf hoge en ernstige risicofactoren zijn. Etherington richt zich op meldingen die het gebruik van de veiligheidsgordel, hard bochtenwerk, hard remmen, hard accelereren en te hard rijden aan het licht brengen.
Training achter het stuur
Drie jaar geleden implementeerde Roche een training achter het stuur voor al haar chauffeurs op een gesloten parcours met een instructeur. Volgens Etherington stuurde een medewerker haar een e-mail met de vraag waarom hij de cursus moest volgen, aangezien hij al 30 jaar chauffeur voor het bedrijf was.
“Twee weken later stak ik mijn hand uit en vroeg hem hoe het ging”, zei Etherington. ‘Rustig zei hij dat hij het op prijs stelde dat we hem de les hadden laten volgen. Je weet niet wat je niet weet. Dingen veranderen met voertuigen, hoe je rijdt en de technologie. Hij bedankte me en vertelde me dat hij absoluut iets geleerd had.”
Verandering is moeilijk, zei Etherington, dus breng de boodschap over dat het beleid en de tools er zijn om maar één ding te doen – en dat is om chauffeurs ‘s nachts veilig thuis te krijgen.
creditSource link